Huisvrouw Rachel - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Rachel Koopman - WaarBenJij.nu Huisvrouw Rachel - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Rachel Koopman - WaarBenJij.nu

Huisvrouw Rachel

Door: Rachel Koopman

Blijf op de hoogte en volg Rachel

06 Februari 2017 | Zweden, Gävle

Hej!

Zo, na een gezellig diner met mijn 'kotgenoten' (Amai zo zot!) en samen de afwas doen, zit ik samen met Anske en Lara aan de keukentafel om deze zondagavond te besteden aan onze blog. Mijn enige Nederlandse vriendinnetje hier in Zweden heeft sinds afgelopen woensdag ook haar eigen plekje in Gävle. Af en toe kon ik mijn twee Belgische kamergenoten niet helemaal verstaan, maar volgens mij kan ik nu wel een aardig woordje Vlaams spreken. Twee Belgische meiden en één Portugese jongen, die nog steeds van deze aardbodem is verdwenen. Op de campus Sätra is er tot nu toe een appartement waar ieder weekend een (Spaans) feestje wordt gehouden. Die Spanjaarden verzinnen iedere keer weer een goede reden om een feest te bouwen; pre-party's, afscheidsfeestjes, sangria avonden of een 'fika' avondje. Ik werd gelijk uitgenodigd door mijn Spaanse 'buddy' aan wie ik ben gekoppeld door de universiteit. Het was duidelijk dat deze Spanjaarden op de hoogte zijn van de laatste roddels, dus vroeg ik aan hen of zij mijn Portugese kamergenoot konden. En, ja hoor, hij heeft een Spaanse vriendin hier in Gävle en heeft dus een nieuwe slaapplek gevonden. Zijn bestek, borden én aluminiumfolie worden in ieder geval goed gebruikt! ;)

Hoe bevalt het om op mijzelf te wonen? Eigenlijk gaat alles (tot mijn duim na) heel erg goed. Mijn kleren zijn nog niet gekrompen en het brandalarm is nog niet afgegaan, dus het verloopt allemaal prima! Alhoewel moet ik toegeven dat boodschappen doen wel erg lastig is. Niet alleen omdat ik mijn boodschappen moet meenemen op mijn fietsje en een kleine 'Mount Everest' moet beklimmen, maar ook omdat ik telkens geen idee heb wat ik ga eten... Het leven als huisvrouw Rachel verloopt nog niet helemaal soepel, maar het bevalt mij in ieder geval wel!

Het leven als student is hier erg 'chill'. Onze docent Bengt heeft ons een format gegeven, die erg 'vrij' is. Misschien hoort het wel bij de Zweedse lifestyle, maar wij als wanhopige studenten hebben nog steeds geen helder beeld wat de opdracht 'Individual assignment' inhoudt. Over een deadline spreekt Bengt niet. Hij zegt: 'I must see it before you leave.' Dus dat betekent dat ik nog vier maanden heb om mijn verslag te schrijven. Wat wél duidelijk is, is dat het verslag iets Zweeds moet hebben. Bengt omschrijft het als: 'Something you don't see in your country.' Ik ben zelf nog niet helemaal over mijn onderwerp uit, maar ik ben ontzettend geïnteresseerd in hoe ik als het ware de 'goede' aspecten uit het Zweedse onderwijssysteem en de manier hoe kinderen kennis tot zich opnemen, kan inbrengen in het Nederlandse onderwijs. Na een aantal pogingen om een begin te maken aan mijn verslag blijkt het onderwerp te groot en wat vaag. Het verslag moet natuurlijk volledig in het Engels geschreven worden en gelukkig bestaat er Google, want hoe zeg je 'inhoudsopgave' in het Engels? Om mij weer even de nodige energie te geven om nogmaals een poging te wagen aan deze opdracht haal ik een Chai latte van het koffiezaakje op de campus. Hmm!

Nu vraag je je misschien af: Rach, wat doe je dan als je geen les hebt? Nou, ik heb mij gisteren ingeschreven bij een sportschool. Afgelopen dinsdag had ik een lesje 'Funktionell training' gevolgd waar ik nog steeds spierpijn van heb. In het weekend zijn er dus genoeg Spaanse feestjes waar veel internationale studenten op af komen, maar daarna is er de mogelijkheid om naar dé uitgaanskroeg hier in Gävle te gaan met de fantastische naam: 'Slik City'. De laatste woensdag en vrijdag van iedere maand is er ook een feestje op de campus van de universiteit. De Zweedse studenten nemen het wellicht iets te serieus; de mannen gaan chique in pak en de dames trekken hun hoogste hakken aan als zij de dansvloer betreden. Ik zelf voel mij prettiger in een bloesje en sneeuwschoenen! ;)

Over weekenden gesproken, heb ik vorig weekend wel een ontzettend gave zaterdagavond gehad. Het ijshockeyseizoen is in volle gang hier in Zweden. Gävle heeft ook een ijshockeyclub, namelijk Brynäs IF en op dit moment bemachtigt deze een zesde plaats in de 'Elietserien'. Een paar klasgenoten hadden gratis VIP tickets gewonnen voor de ijshockey match Brynäs IF - Malmö Redhawks. De VIP package hield in dat wij mochten aanschuiven aan het buffet en een eigen 'logde' ergens boven de arena hadden. Het was dus genieten van de Zweedse taartjes en ondertussen de mannen van Brynäs supporten. Helaas had Brynäs verloren, maar dat mocht absoluut niet de pret bederven. Na de wedstrijd speelden wij 'pictonary' met een Chinese en Finse student, die ook kaarten hadden gewonnen. Kortom, een avond om niet te vergeten! Sindsdien ben ik eigenlijk een trouwe supporter van de club en heb ik ook gisteravond de wedstrijd tegen Luleå Hockey bijgewoond. Jammergenoeg niet in een VIP ruimte, maar bij de hooligans van Brynäs. De wedstrijd was absoluut spannender dan de vorige match. Dit kwam door de vikingen uit het hoge Noorden van de club Luleå. Het ging er ruig aan toe, maar met resultaat: Brynäs won met 6 - 2! Nou, die hooligans die konden het wel van de daken schreeuwen. Er werden wat middelvingers getoond richting het vak waar de hooligans van de tegenpartij zaten. In ons appartement werden de liederen nogmaals gezongen en speelden wij het Vlaamse kaartspelletje 'Janief'.

Tot zover mijn leventje in Gävle. Even ontbijten en dan fiets ik met mijn Belgische klasgenoten naar het treinstation, omdat wij vandaag de studentenstad Uppsala gaan verkennen. Hopelijk is het niet al te glad op de weg, maar het mag wel blijven sneeuwen!

Hälsningar,

Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Currently living in Sweden // Studying at the University of Gävle

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 6996

Voorgaande reizen:

20 Januari 2017 - 13 Juni 2017

Mijn leven in Zweden

Landen bezocht: