Terug van weggeweest - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Rachel Koopman - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Rachel Koopman - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: Rachel Koopman

Blijf op de hoogte en volg Rachel

04 April 2017 | Zweden, Gävle

Eindelijk heb (en neem) ik weer de tijd om even een blog te typen. Als ik kijk wanneer ik voor het laatst achter mijn laptop zat voor een reisverslagje, dan zie ik dat dit alweer twee maanden geleden is... Mijn doel om zeker iedere maand een blogje te plaatsen, is dus al mislukt, maar ik blijf het doen! :) Mijn excuses als de volgende blog pas weer over een paar maanden verschijnt!

Het waren twee drukke maanden van reizen, reizen én nog eens reizen. Eind februari kwam mijn vriend Koen mij opzoeken en samen hadden wij via de reisorganisatie Scanbalt Experience een tour geboekt naar Zweeds Lapland. Wat een ongelofelijke ervaring was deze reis! Een paar dingen van mijn bucketlist konden worden afgevinkt: Mee op een husky tocht door een enorm wit landschap, een sneeuwmobiel besturen, skiën in de avond met een prachtig uitzicht, het Noorderlicht zien, rendier eten én 's avonds een duik nemen in een ijskoud meer wanneer het -20 graden is. Om eerlijk te zijn, zag ik er heel erg tegenop om in dat meer een duik te nemen. Het was nog 100 meter lopen van de sauna naar het meer, dus ik trok mijn skisokken aan en liep samen met een groep Australische studenten naar het meer. Degene die rondom het meer stonden, waren de cheerleaders voor diegene die de duik ging nemen. Eenmaal uit het water is het ontzettend koud en wil je het liefst al terugrennen naar de warme sauna, maar helaas moest ik mijzelf nog even warm springen in deze koude temperatuur. Over de koude temperatuur gesproken, was het inderdaad wel erg koud in Lapland. Gelukkig was ik gekleed als een Michelin mannetje en zo kon ik de gehele dag genieten van de prachtige omgeving. Volgens mij staat er wel op ieders bucketlist het Noorderlicht zien en het is echt de moeite waard om dit prachtige verschijnsel te zien. Eigenlijk hadden wij niet veel geluk met het weer. Om het Noorderlicht te kunnen zien, moet de lucht helder zijn. De omgeving waar wij zaten, was wel erg gunstig om het Noorderlicht te kunnen zien. Wij sliepen in een hostel in Abisko National Park. Dit is een groot natuurgebied in het uiterste Noordelijke puntje van Zweden en ligt vlakbij de Noorse grens. De laatste volledige dag in het Nationale park was de lucht volledig helder en het zonnetje scheen volop. Dat het weer top was, merkte ik goed toen ik genoot van de prachtige fjorden op een berg in Noorwegen. Het was dé dag om het Noorderlicht te zien. Rond 19:45 uur waren de eerste groene strepen zichtbaar in de lucht vanuit het hostel. Samen met de gehele groep liepen wij richting het natuurgebied zodat het goed donker was. Koen en ik hebben ongeveer anderhalf uur in de sneeuw gelegen en genoten van de fantastische show die het Noorderlicht ons gaf (met een biertje en een bus Pringles).

Eenmaal weer terug in Gävle en Koen weer terug was in Nederland begon mijn normale studentenleventje en was ik ook weer huisvrouw Rachel. Voor het vak 'Det svenska skolsystemet' (vertaling: Het Zweedse onderwijssysteem) kregen wij de opdracht om twee weken stage te lopen op een Zweedse school. Samen met mijn drie Belgische klasgenoten liepen wij stage op Fridhemsskolan in Gävle. In Zweden is het onderwijssysteem erg verschillend als ik deze vergelijk met Nederland. Zo eten de kinderen in de kantine van de school en iedere schooldag wordt een verschillende maaltijd voorgeschoteld. Kip Tikka Masala, spaghetti of typische Zweedse of zelfs Finse gerechten. Ik was zelf ook een erg blij meisje toen ik hoorde dat ik ook mocht genieten van deze warme maaltijden. In Nederland eten de leerkrachten in de personeelskamer hun broodje kaas op, maar in Zweden eten vrijwel alle leerkrachten aan dezelfde tafel als hun leerlingen. Mijn mentor Henrik vertelde mij dat hij het belangrijk vindt om de interesses van zijn leerlingen te ontdekken in een relaxte omgeving. Op deze manier creëert hij een persoonlijke relatie met de leerlingen en zien zij hem meer als een vriend of vertrouwenspersoon dan een leraar. Ik merkte dat de kinderen ook graag rondom de leerkracht wilden zijn en zij het naar hun zin hadden op school. Die relatie tussen leerling en leerkracht mis ik soms wel in Nederland.
Natuurlijk mochten wij ook lessen geven aan de leerlingen. Samen met mijn Belgische vriendin Anske hadden wij o.a. een interactieve les ontworpen rondom Nederland en België. Zo mochten de leerlingen raden wat hagelslag was en een stukje stroopwafel proberen, luisteren naar 'Alle kleuren van de regenboog' van K3 en dansen op de grote Sinterklaashit 'De Pieten Sinterklaas move' van Party Piet Pablo. Het waren twee leerzame weken en de kinderen waren ontzettend leuk!

De maandag na mijn laatste stageweek had ik mijn mondeling examen Zweeds. Ik moest deze tijdens mijn stage voorbereiden. Het mondeling hield in dat iedere student een presentatie (volledig in het Zweeds) moest voorbereiden over een persoon. Ik wilde praten over iets Zweeds en prentenboeken vind ikzelf stiekem erg leuk om te lezen, dus ik had al vrij snel besloten dat ik mijn presentatie wilde houden over een Zweedse kinderboekenschrijver. Nee, ik koos niet voor Astrid Lindgren van Pippi Langkous, maar voor Sven Nordqvist van Pettson en Findus (het is redelijk normaal als je deze serie niet kent, ik kende deze namelijk ook niet). Ik vroeg de kinderen van mijn stageklas of zij mij wilden helpen met het formuleren van goede zinnen en mij verbeteren op de uitspraak.

In het weekend kwam mijn vriendinnetje Maaike mij bezoeken in Gävle. Ze was misschien nog niet eens een halfuur in mijn appartement toen er opeens negen Belgen én Emma verschenen om 'Våffeldagen' (Wafel dag) te vieren. Dankzij onze docent Bengt konden wij de lekkerste wafels bakken van heel Zweden en hebben wij drie uur lang genoten van wafels met 'syltgrädde' (slagroom met jam).
Ik wilde natuurlijk Maaike de omgeving van Gävle laten zien, dus gingen wij naar de skipiste en natuuromgeving Hemlingby. Maaike maakte kennis met het Zweedse begrip 'fika' en ze kon dit cultuuraspect wel waarderen.

Na mijn Zweedse mondeling volledig uit mijn hoofd te hebben geleerd, was het dan zo ver: mijn Zweeds presenteren aan een groep studenten en docent. Ik had de zenuwen eigenlijk niet echt onder controle, maar de presentatie verliep goed. Uiteindelijk hoorde ik de volgende dag dat ik het hoogste cijfer had gekregen wat er te halen viel; een 'A' wat staat voor 'Excellent'! Dat betekent dus dat ik nu officieel vloeiend Zweeds kan spreken! Haha

Als beloning gingen Maaike en ik ons drie dagen lang vertoeven in de mooie hoofdstad van Zweden. Stockholm bestaat uit een aantal eilanden. Van hipster wijken in Södermalm met vintage winkels tot de chique wijk Östermalm waar letterlijk iedere Zweed een Porsche rijdt en kleding koopt bij Gucci. Iedere dag haalden wij ontbijt in een ander café en aten wij lunch in iedere wijk. Op één avond aten wij diner in het museumrestaurant van Fotografiska. Het restaurant was zo ontzettend chique dat wij bij ieder gerecht een bijpassend wijntje kregen. Het was een culinaire ervaring voor ons beide en zo at ik bijvoorbeeld mousse van zeewier of wortel die op vier verschillende manieren werd bereid (saus van wortel, gefrituurde, gekookte en gebakken wortel). De rekening was dan ook wel verbazend duur, maar het was een avond voor in de boeken.

Op dit moment zit ik achter mijn bureau en heb ik een bloesje aan in plaats van een dikke trui. Het weer is prachtig, misschien nog geen 20 graden als in Nederland, maar het wordt hier gelukkig ook warmer. Daar ben ik stiekem wel heel erg jaloers op; het mooie weer in Nederland. Ik durf nog niet te zeggen dat de lente in Zweden is begonnen, omdat ik op mijn iPhone zie dat het misschien volgende week weer gaat sneeuwen...
Het is een rustig weekje deze week. Ik ga op een relaxte manier werken aan mijn verslagen en een beetje op Google informatie opzoeken over de steden Helsinki en Tallinn. Mijn ouders vliegen aankomende zaterdag naar Zweden en hebben een uitgebreide planning gemaakt wat zij in Zweden en in Helsinki en Tallinn willen zien. Natuurlijk wilde ik dolgraag mee, want nog een vakantie in mijn vakantieleventje kan er nog wel bij!

Zweedse groetjes uit het zonnige Gävle!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Currently living in Sweden // Studying at the University of Gävle

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 957
Totaal aantal bezoekers 7001

Voorgaande reizen:

20 Januari 2017 - 13 Juni 2017

Mijn leven in Zweden

Landen bezocht: